Nasza szkoła bierze udział w programie Laboratoria Przyszłości

wtorek, 18 czerwca 2019

KOLORATORIUM

Nasza szkoła wzięła udział w Ogólnopolskim Projekcie Koloratorium.
Był to program społeczny Fabryki Farb i Lakierów Śnieżka SA.
Walczyliśmy o profesjonalnie wyposażoną pracownię biologiczno - chemiczną.
W ramach programu przeprowadziliśmy na zajęciach projektowych z biologii - lekcje z Koloratorium, na których pracowaliśmy metodą naukową (za każdą lekcję otrzymywaliśmy punkty).

Celem projektu było zaszczepienie wśród uczniów pasji do rozwoju oraz odkrywania ciekawej strony chemii, biologii czy przyrody.
Projekt skierowany był do uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej.
Do naszych działań włączyło się 162 uczniów naszej placówki.
Rolą ucznia był udział w 10 zajęciach prowadzonych w szkole w ramach Koloratorium i rozwiązanie 10 quizów dotyczących tematyki zajęć. Każdy quiz składał się z trzech pytań, za które szkoła otrzymywała punkty.
Zdobyte punkty wymieniliśmy na nagrody dla szkoły w sklepiku Koloratorium, nie tracąc przy tym pozycji w rankingu.
Zdobyliśmy bon o wartości 500 zl. na zakupy w sklepie Śnieżka.pl i Odtwarzacz BLU-RAY Sony BDP-S1700. Uczniowie wzięli też dodatkowo udział w konkursach indywidualnych: plastycznym i literackim.
Za każdą zgłoszoną pracę literacką i plastyczną przyznawane były też punkty dla szkoły.
Po ciężkiej, trwającej trzy miesiące rundzie zasadniczej dostaliśmy się do rundy finałowej.

Na 105 szkół z całej Polski do finału weszły 33 szkoły, w województwie lubelskim tylko 3 placówki, w tym nasza szkoła. 
 Celem rundy finałowej było nagranie krótkiego filmiku ukazującego związki człowieka z przyrodą, przedstawienie, że chemia i biologia towarzyszy nam w życiu codziennym, choć nie zawsze potrafimy to dostrzec.


W rundzie finałowej nasza szkoła wygrała trzecią nagrodę, minilaboratorium biologiczno-chemiczne wartości 10 tyś.zł i zestaw produktów Śnieżki o wartości 1500 zł. na remont pracowni.

LEKCJE Z KOLORATORIUM



SKROBIA - CZYLI DLACZEGO ZIEMNIAK TUCZY?

Na zajęciach przeprowadziliśmy eksperyment mający na celu zaprezentowanie reakcji identyfikacyjnej skrobi oraz jej praktyczne wykorzystanie w stwierdzeniu obecności tej substancji w różnych produktach spożywczych. Uczniowie zostali zapoznani z pojęciami: cukier prosty i złożony. Wiedzą, że skrobia to złożony cukier, który reaguje z jodem dając granatowe zabarwienie. Potrafią wyjaśnić budowę skrobi oraz zależność tej budowy od efektu reakcji. Uczniowie wiedzą, że nadmiar cukru jest szkodliwy dla organizmu



CZY BANAN MA DNA?

Celem naszych zajęć była izolacja DNA z materiału roślinnego. Uczniowie zostali zapoznani z pojęciami: kwas deoksyrybonukleinowy, informacja genetyczna. Eksperyment został poprzedzony filmem edukacyjnym. W czasie trwania doświadczenia uczniowie wypełniali karty obserwacji ucznia. Doświadczenie pokazało uczniom, że materiał biologiczny pochodzący z organizmu niesie w swoich komórkach materiał genetyczny, niezbędny do jego funkcjonowania



DENATURACJA BIAŁKA JAJKA KURZEGO


Celem naszych zajęć było wykazanie, że ogrzewanie, dodawanie kwasu i alkoholu powoduje denaturację białka jajka kurzego. W tym celu przeprowadziliśmy eksperyment naukowy. Uczniowie zostali zapoznani z pojęciami: denaturacja, wysalanie białka, kwas, alkohol.

Uczniowie wiedzą, że u osoby nałogowo spożywającej alkohol, a także u człowieka wysoko gorączkującego podczas choroby, może dojść do nieodwracalnych zmian w budowie białek



DWUTLENEK WĘGLA

Tematem zajęć była charakterystyka dwutlenku węgla. Doświadczenie miało na celu otrzymanie dwutlenku węgla w reakcji wodorowęglanu sodu z kwasem octowym oraz wykazanie cech tego gazu. Uczniowie potrafią podać najważniejsze właściwości w/w gazu, potrafią wyjaśnić reakcję wodorowęglanu sodu z kwasem octowym na skutek której powstaje dwutlenek węgla, wiedzą, że dwutlenek węgla nie podtrzymuje palenia.



ŻYCIODAJNY TLEN - JAK GO ZMIERZYĆ W POWIETRZU?

Tematem zajęć było sprawdzenie ilości tlenu w powietrzu atmosferycznym. Przeprowadzony eksperyment miał na celu wykazanie jaką część powietrza atmosferycznego stanowi tlen, z wykorzystaniem właściwości mieszanin. Uczniowie zostali zapoznani z pojęciami: pierwiastek, związek chemiczny, mieszanina, tlen, powietrze. Uczniowie wiedzą, że powietrze to mieszanina gazów, w skład których wchodzi podtrzymujący palenie tlen, wiedzą, że tlen zajmuje około. 21% objętości powietrza. Uczniowie znają znaczeniu tlenu. Wiedzą, że bez tlenu nie byłoby życia. Nawiązaliśmy także do zagadnień związanych z ochroną powietrza



OGÓRKI CZY COCA-COLA?

Eksperyment miał na celu zilustrowanie, jak w prosty sposób wykazać różnicę w pH wybranych produktów spożywczych, detergentów i środków myjących, oraz jaki odczyn charakteryzuje te substancje. Uczniowie potrafią wyjaśnić pojęcia: skala pH,indykator pH. Uczniowie potrafią odczytać z barwnej skali pH badanego roztworu. Podsumowaniem zająć było obejrzenie filmu edukacyjnego i wypełnienie kart obserwacji ucznia. Cel zajęć osiągnięty.



WYKRYWANIE BIAŁKA W WYBRANYCH PRODUKTACH SPOŻYWCZYCH

Przeprowadzony przez nas eksperyment miał na celu wykrycie białka w produktach spożywczych z użyciem reakcji biuretowej. Uczniowie zostali zapoznani z pojęciami: aminokwas, białko, znają pojęcie wiązania peptydowego, potrafią wyjaśnić mechanizm reakcji biuretowej. Nasze doświadczenie wykazało, że białko jajka kurzego zawiera białko. W reakcji biuretowej w obecności białka powstał fioletowy związek kompleksowy zawierający jony miedzi.

Nawiązaliśmy też do szerokiej roli białek w organizmie człowieka.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz