W zalecanych warunkach i sposobach realizacji podstawy programowej z przyrody jest zapis o konieczności prowadzenia doświadczeń i obserwacji. Włożona w ten proces praca przynosi wspaniałe efekty: pomaga rozwijać współpracę w grupie, wyciągać wnioski, doskonali umiejętności manualne i sprawność techniczną. Przygotowuje uczniów do zbierania i prezentowania informacji. Ogromnym atutem takich lekcji jest zadowolenie uczniów i komentarze po zajęciach w stylu: „Było super”.
Uczniowie klas 4 w czasie realizacji tematu „ Doświadczenia przyrodnicze„ poznali niezwykłe zdolności czerwonej kapusty . Zaobserwowali, że niektóre substancje pod wpływem kwasów i zasad zmieniają kolor.
Wywar z czerwonej kapusty działa jak wykrywacz substancji kwaśnych i zasadowych. Zmienia on swój kolor po dodaniu do niego kwasów i zasad.
Na podstawie wspólnych działań wyciągnęli wnioski , że sok z cytryny i ocet to kwasy. Mydło, proszek do prania i proszek do pieczenia to zasady. Woda jest obojętna , dlatego nie zmieniła koloru wywaru. Dużym zainteresowaniem cieszył się eksperyment z balonem - dmuchanie balona za pomocą sody i octu. W wyniku reakcji powstał dwutlenek węgla, czyli taki sam gaz, jaki wydychamy.
Luiza Szklarczyk
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz