BohaterOn-to ogólnopolska kampania mająca na celu upamiętnienie i uhonorowanie uczestników Powstania Warszawskiego oraz promocję historii Polski XX wieku. Jest realizowana od 2016 roku przez trzy wrocławskie organizacje: Fundację Rosa, Fundację Sensoria i Fundację Pokolenia Kolumbów, których działaniom przyświeca hasło: Pamięć – Edukacja – Pomoc.
Ważną część kampanii stanowi edukacja młodzieży szkolnej. Pokazuje, że historia nie musi być nudna a jej treści można przekazać w atrakcyjnej dla młodych ludzi formie.
W tym roku zaangażowali się w nią również uczniowie klas VIII ab naszej szkoły
pod kierunkiem nauczycielki historii - p. Teresy Polak .Udział polegał na realizacji projektu,
w ramach którego ósmoklasiści wykonali powstańcze opaski, patriotyczną dekorację
w sali historycznej, a następnie uczestniczyli w lekcji poświęconej powstaniu warszawskiemu.
Lekcje takie odbyły się w dniach 16 listopada 2021 r. w klasie VIII a
i 19 listopada 2021r. w klasie VIII b.
pod kierunkiem nauczycielki historii - p. Teresy Polak .Udział polegał na realizacji projektu,
w ramach którego ósmoklasiści wykonali powstańcze opaski, patriotyczną dekorację
w sali historycznej, a następnie uczestniczyli w lekcji poświęconej powstaniu warszawskiemu.
Lekcje takie odbyły się w dniach 16 listopada 2021 r. w klasie VIII a
i 19 listopada 2021r. w klasie VIII b.
Praca na lekcji przebiegała w 6 grupach zadaniowych , z których każda zajmowała się innym zagadnieniem .
1. Plan „Burza” i decyzja o wybuchu powstania
2.Godzina „W” i pierwsze dni powstania
3.Brak pomocy ze strony sojuszników
4.Życie codzienne i sprawa kobiet
5.Ofensywa niemiecka i kapitulacja powstania
6.Spór o powstanie warszawskie
Każda z grup miała za zadanie przygotować prostą infografikę na temat jednego zagadnienia po obejrzeniu filmu o powstaniu warszawskim . Zespoły pracowały na dużych arkuszach papieru i przy użyciu dowolnych materiałów plastycznych a towarzyszyły im dźwięki piosenek powstańczych .
Uczniowie opracowali swoje infografiki w oparciu o metodę 5W+H z uwzględnieniem kluczowych pytań :
• Kto to zrobił?
• Co się wydarzyło?
• Kiedy to się stało?
• Gdzie wydarzenie miało miejsce?
• Dlaczego to się stało?
Pod koniec zajęć grupy prezentowały na forum swoje infografiki oraz zawarte w nich informacje.
Uczniowie ubrali się w tym dniu na galowo , włożyli biało-czerwone opaski ,
niektórzy wystąpili w powstańczych stylizacjach wykorzystując do tego celu
wypożyczone mundury czy mundurki harcerskie .
Praca była dobrą zabawą , przygodą i nauką zarazem .
niektórzy wystąpili w powstańczych stylizacjach wykorzystując do tego celu
wypożyczone mundury czy mundurki harcerskie .
Praca była dobrą zabawą , przygodą i nauką zarazem .
Ogromne zaangażowanie i pytania -kiedy następna taka lekcja, to dowód na sukces tego pomysłu .
A odpowiedź – z pewnością za rok w kolejnej edycji akcji BohaterOn , a może nie tylko …
Teresa Polak
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz